کلینیک فیزیوتراپی بیمارستان دکتر مجیبیان

لیزر تراپی یا لیزر درمانی چیست و چه کاربردهایی در فیزیوتراپی دارد؟

قبل از انکه وارد بحث لیزر تراپی شویم لازم است با واژه شناسی آن شروع کنیم! واژه لیزر (LASER) مخفف عبارت (Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation) می‌باشد که می توان به فارسی آن را تقویت نور به روش گسیل القایی تابش معنی نمود.

حال که با معنی کلمه لیزر اشنا شدیم باید گفت استفاده از اشعه لیزر و سیستم‌های مربوط به آن، مدت‌هاست که جای خود را در علوم پزشکی باز کرده است. لیزر یک تکنولوژی و فناوری بسیار پیشرفته است که همچون برق می‌توان کارهای مختلفی در پزشکی با آن انجام داد و با استفاده از ان در کاهش دردهای دیسک‌های کمر، زخم بستر و ... به بیماران یاری رساند. امروزه گروه‌های چشم‌پزشکی، فیزیوتراپی، توانبخشی، پوست، مو و زیبایی با استفاده از لیزر در جهت کمک به بیماران استفاده می‌کنند. در حوزه زنان و دندانپزشکی نیز لیزر مورد توجه قرار دارد.

لیزرتراپی چیست؟

لیزرتراپی یا لیزر درمانی روشی است که در آن از لیزر متمرکز شده برای درمان استفاده می شود. برخلاف بیشتر منابع نوری، نور لیزر را می توان در طول موج های مختلف با دقت بسیار زیاد تنظیم کرد. این قابلیت به پزشکان اجازه می دهد تا با دقت بسیار بالایی روی بافت های کوچک بدن کار کنند، به طوری که بافت های اطراف آسیب وارد نشود.

به طور کلی می توان گفت لیزر تراپی یکی از روش های درمانی است که از تابش اشعه متمرکز بر روی سطح بدن جهت بهبود و درمان استفاده می کند.

مزایای لیزر تراپی

کاهش درد: لیزر تراپی با هدف قرار دادن بافت های آسیب دیده از هر روش دیگری در کاهش درد موثرتر است.

ترمیم سریع و رشد سلول ها: لیزرتراپی نه تنها التهاب را کاهش می دهد، بلکه باعث افزایش جریان خون موضعی نیز می شود و سلول ها مواد مغذی اضافی و انرژی لازم برای بهبودی را بدست می آورند.

بهبود عملکرد عصب ها: هنگامی که اعصاب سالم هستند، سیگنال های درد را به مغز ارسال می کنند تا ما را از بیماری یا آسیب مطلع سازند. اما ممکن است اعصاب ما توسط ضربه، حرکت ناگهانی فاشر عضلات مانند سندروم پریفورمیس آسیب دیده باشد. در این زمان عصب ها پیام های نادرستی ارسال می کنند که این می تواند باعث درد و کرختی در قسمتی از بدن شود. لیزرتراپی پر توان نشان داده است که می تواند در درمان اختلالات عصبی موثر باشد.

کمک به بهبود سریع تر آسیب ها: لیزرتراپی می تواند به عنوان یک درمان جانبی برای تسریع بهبودی مورد استفاده قرار بگیرد. به طور مثال اگر بیمار عمل جراحی انجام داده است می تواند برای سرعت بخشیدن به فرایند بهبودی از لیزرتراپی کمک بگیرد.

تحریک عصب ها: لیزرهایی که در پزشکی استفاده می کنیم قادرند به نقاط عمیق در زیر پوست برای تحریک عضلات نفوذ کنند. به همین دلیل لیزر درمانی در درمان کمر درد و درد های اسکلتی موثر است.

افزایش دامنه حرکتی و انعطاف پذیری: حرارت دادن به سلول ها و بافت ها می تواند آن ها را از گرفتگی و خشکی رها کند. این کار باعث می شود ماهیچه ها آزادی عمل بیشتری داشته باشند.

بسیاری از موارد دیگر: تکنولوژی لیزر با توجه به عملکرد فوق العاده ای که دارد در درمان بسیاری از بیماریها و آسیبهای عضلانی-اسکلتی موثر است. مانند دردهای پا (خارپاشنه فاشیا پلانتار، زانو درد، پارگی رباط صلیبی ، درمان واریس) دردهای شانه و دست و بیماری های مربوط به مچ دست مانند (سندروم تونل کارپال، اختلالات آرنج). دردهای کمر(دیسک کمر، سندروم پیریفورمیس، آرتروز ستون فقرات، شل شدن عضلات کف لگن). دردهای گردن(تنگی کانال نخاعی، دیسک گردن) و .....

چه زمانی از لیزر استفاده می‌شود؟

از لیزردرمانی می‌توان در هر زمانی که یک بیمار نیاز به روش‌های غیرتهاجمی برای کنترل درد دارد و یا هنگامی که روش‌های درمانی سنتی، کارآیی لازم در درمان عارضه را نداشته‌اند و نیز هنگامی که می‌خواهیم سرعت بهبود آسیب‌دیدگی‌ها را افزایش دهیم، استفاده کرد.

 

منابع: lumbar.ir | mashreghnews.ir | shahranclinic.com

 

کلینیک فیزیوتراپی بیمارستان دکتر مجیبیان مجهز به دستگاه لیزر برای درمان طیف وسیعی از بیماری های فیزیکی می باشد.

 

نوشته شده در تاریخ یکشنبه 04 خرداد 99 ساعت 23:07