کلینیک فیزیوتراپی بیمارستان دکتر مجیبیان

کرایوتراپی یا سرمادرمانی چیست؟

کرایوتراپی یا سرمادرمانی با استفاده از سرمای شدید تولید شده از گاز نیتروژن مایع، گاز آرگون و یا دی ‏اکسیدکربن انجام می‏ شود. دستگاه کرایوتراپی یکی از دستگاه های پیشرفته و جدید درمانی است که امروزه به درمان بسیاری از بیماری ها کمک می کند. دستگاه کرایو تراپی دارای یک مخزن عایق و دو جداره است که درون این مخزن نیتروژن و یا ازت مایع با دمایی حدود منفی 196 وجود دارد.این روش با بکار گیری سرما به روند درمان کمک می‌کند.

مزایای کرایوتراپی یا سرمادرمانی:

  • تسکین دردهای مزمن و حاد
  • کاهش التهاب
  • جوان سازی سلول ها
  • و ...

روش و میزان جلسات کرایوتراپی:

در اصل کرایوتراپی تکنیکی است که در آن کل بدن یا عضو درگیر در معرض دماهای بسیار پایینیا همان سرما قرار می گیرد اما نحوه یا روش اعمال سرما متفاوت می‌باشد. این روش ها شامل استفاده از کیسه یخ، ماساژ یخ، اسپری های سرما، حمام های سرما، و حتی پروب های اعمال سرما می باشد.

دستگاه کرایوتراپی یا سرمادرمانی

تعداد جلسات کرایوتراپی برای هر بیمار متفاوت می باشد. معمولا در مشکلاتی همانند بیماری التهابی روماتیسمی، آسیب های ورزشی، التهابات و بیماری های پوستی، بیماری های مفاصل و ستون فقرات، شرایط درد های مزمن و همچنین جهت ریکاوری ورزشکاران از آن استفاده می شود. ممکن است برای برخی بیماران به صورت منظم هر جلسه بعد از سایر درمان های فیزیوتراپی از کرایوتراپی برای کاهش درد و التهاب بیمار استفاده شود. در ورزشکاران معمولا بعد از انجام تمرینات و بعد ازمسابقات سنگین برای ریکاروری از آن استفاده می شود. انجام کرایوتراپی موجب افزایش عملکرد، تسریع و بهبود بازسازی بافتی، کاهش درد و کاهش التهاب بافت در بیمار میشود. ممکن است با یک جلسه کرایوتراپی نیز شما اثرات بسیار مفیدی را حس کنید اما در صورتی که این درمان به صورت منظم استفاده شود موثرتر خواهد بود. میزان استفاده و تعداد جلسات کرایوتراپی را پزشک شما پس از بررسی عضو درگیر مشخص می‌کند.

کلینیک فیزیوتراپی بیمارستان دکتر مجیبیان مجهز به دستگاه کرایوتراپی برای سرمادرمانی در استان یزد می باشد.

 

منابع: payamehrco.com | fatima-pt.com | iranpt.com
نوشته شده در تاریخ جمعه 27 دی 98 ساعت 20:32